Forum Historia sportu samochodowego Strona Główna Historia sportu samochodowego
Forum strony www.scr.civ.pl - rajdy, wyścigi, wyścigi górskie, rallycross, rajdy terenowe, karting
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Rajd Polski - Rajdowe kroniki

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Historia sportu samochodowego Strona Główna -> Rajdy
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
anjakub




Dołączył: 14 Paź 2011
Posty: 26
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Wto 18:21, 16 Wrz 2014    Temat postu: Rajd Polski - Rajdowe kroniki

Jakiś czas temu trafiła w moje ręce książka „Rajdowe Kroniki 1921-2014 Rajd Polski”. Na razie przeczytałem część dotyczącą rajdów przed II wojna światową. Niestety, znalazłem tam kilka poważnych błędów. A to przykłady:

Rok 1922
„Wygrał Hans (a może Albert) Lorenz”. Na pewno wygrał Albert Lorenz (1885-1970), austriacki lekarz i pisarz. Jego brat Konrad w 1973 roku otrzymał Nagrodę Nobla w dziedzinie medycyny.

Rok 1927
„Austriak (?) inż. Gotfryd Zangl (…) miał poważny wypadek”. Pomieszanie dwóch imprez. Gotfryd Zangl, chociaż był zgłoszony, nie wystartował w Rajdzie Polski. Ten wypadek zdarzył się dwa dni po zakończeniu rajdu podczas wyścigów we Lwowie.

Rok 1929
„Niektóre źródła podają, że klasyfikację przeprowadzono również w grupach, zależnych od wielkości auta.” Szkoda, że nie w zależności od kolorów nadwozi. Te grupy to często używana przed wojna klasyfikacja samochodów według pojemności silników.

I na zakończenie – zapraszam do zajrzenia do najnowszego numeru „Auto Świat Classic” (w sprzedaży od 22 września). Znajdziecie tam informacje o pierwszym Rajdzie Polski w 1921 roku – kto był komandorem, kto startował (nazwiska wszystkich sześciu kierowców), trasa itd. Niestety, trochę ograniczało mnie miejsce. Może gdzieś w przyszłości uda mi się jeszcze dodać, kto z kim jechał, nazwiska kontrolerów oraz kto gdzie złapał gumę czy naprawiał auto.
AJ


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
GrzegorzChyla




Dołączył: 22 Lis 2006
Posty: 323
Przeczytał: 4 tematy

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Pęgów / Wrocław
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Śro 8:06, 17 Wrz 2014    Temat postu:

Powiem tak: liczyłem na to, że Rajdowe Kroniki pokonają Wielką Pięćdziesiątkę Martynkina przez nokaut. Tymczasem, owszem wygrały, ale na punkty.

Co do błędów... cóż temat jest o tyle specyficzny, że bardzo trudno o źródła. Naprawdę ciekawi mnie, co znalazłeś Wink

i do zobaczenia w Poznaniu?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
anjakub




Dołączył: 14 Paź 2011
Posty: 26
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pią 13:41, 03 Paź 2014    Temat postu:

Czy macie (Ci którzy dotarli) jakieś uwagi do materiału o Rajdzie Polski w 1921 roku zamieszczonym w Auto Świat Classic? Jeśli tak, to być może wykorzystam je w poszerzonej wersji.
Teraz przygotowuję nastepne artykuły o niezbyt znanych lub nieznanych wydarzeniach w historii polskiego motorsportu.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
GrzegorzChyla




Dołączył: 22 Lis 2006
Posty: 323
Przeczytał: 4 tematy

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Pęgów / Wrocław
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pią 19:48, 03 Paź 2014    Temat postu:

Trudno komentować artykuł o wydarzeniu, które jest tak ubogie w źródła, które doczekało się tak niewielu współczesnych nam publikacji...

Auto o ile wiem wtedy się jeszcze nie ukazywało, Przegląd Sportowy nie napisał o pierwszym powojennym rajdzie ani słowa.
Drobną wzmiankę znalazłem tylko w Tygodniku Illustrowanym, ale i tam ograniczono się do dwóch zdjęć i zdawkowych podpisów. Co ciekawe - jedno z tych opublikowałeś - to z Komandorem Grabowskim w wozie Cadillac - podpisane fot. Marjan Fuks. Ewidentnie masz lepszą odbitkę niż to co się da uzyskać z Tygodnika Illustorwanego, ale ewidentnie zdjęcie jest to samo.

Właściwie jedyne, do czego można się przyczepić w Twoim artykule to brak podanych źródeł...


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
anjakub




Dołączył: 14 Paź 2011
Posty: 26
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pią 20:54, 03 Paź 2014    Temat postu:

To nie była praca naukowa (inny popularny charakter wydawnictwa), więc nie podałem źródeł. Zresztą nie było na to miejsca.
Niestety, przy wielu opracowaniach dotyczących historii to zauważam lenistwo piszących. Stale powiela się informacje, które krążą od lat. Nikt nie próbuje sięgnąć do innych żródeł. Tak jest też z Rajdem Polski 1921. Zaczęło sie od powoływania na "Czasopismo Automobilowe" i kolejni autorzy idą tym tropem.
A tu trzeba sięgać nie tylko do czasopism samochodowych i sportowych, ale tez innych np. regionalnych, lokalnych itp. Ja korzystałem m.in. z tygodnika Świat, Kurjera Warszawskiego i Ziemi Lubelskiej.
Masz rację co do zdjęcia z Tygodnika Ilustrowanego - dzięki obróbce komputerowej udało się je wyraźnie poprawić.

PS. Do Poznania nie udało mi się dotrzeć, zatrzymały mnie inne obowiązki


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Historia sportu samochodowego Strona Główna -> Rajdy Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin