Forum Historia sportu samochodowego Strona Główna Historia sportu samochodowego
Forum strony www.scr.civ.pl - rajdy, wyścigi, wyścigi górskie, rallycross, rajdy terenowe, karting
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Rajdowe samochody lat osiemdziesiątych

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Historia sportu samochodowego Strona Główna -> Rajdy
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Stęskniony




Dołączył: 25 Gru 2006
Posty: 37
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 22:17, 05 Lut 2007    Temat postu: Rajdowe samochody lat osiemdziesiątych

Samochody Lesława Orskiego
Od roku 1978 roku jeździł Renault 5 Alpine (silnik 1600) Jeździł kilka nim kilka lat po czym kupił w RFN drugi mimo że pojechał po Golfa. W 1985 roku zakupił Volkswagena Golfa Gti i zaczął nim jeździć od połowy sezonu. Samochodem tej marki Lesław Orski startował aż do końca kariery, do 1995 roku twierdząc że w tym czasie zniszczył około 20 Golfów.
W latach 1985-1990 jeździł bardzo dużo. Startował w wyścigach płaskich i rajdach. Zdobył kilka tytułów mistrza i wicemistrza Polski. W 1987 tytuł vice mistrza Polski w generalce. Orski i jego pilot wspominali że jeździli wtedy bardzo mocnym Golfem Gti 16V eks fabrycznym odziedziczonym po mistrzostwach świata. Jak powszechnie wiadomo VW Motospowt udzielał się w tamtych latach w RSMŚ. W 86 (ostatnim roku istnienia gr B w MŚ) Kenneth Eriksson zdobył tytuł Mistzra Świata grupy A. W 87 takimi autami jeździli dalej Eriksson i Erwin Weber. Ich rywalami były wówczas znane również z tras RSMP Renaulty 11 Turbo. Golfy były nieco cięższe ale i mocniejsze. Silnik o pojemności 2000 16V gr A dawał około 200KM co czyniło go jednym z najsilniejszych aut na trasach RSMP choć i tak był słabszy od Poloneza 2000 Turbo gr B Bublewicza w 87. Orski rozbił jednak doszczętnie te auto prowadząc w Rajzie Zimowym 1988.
Jechał 200 km/h. To był styczeń 1988 roku. Okolice Kłodzka. Droszków. Świadek tamtego zdarzenia do dziś nie wierzy, że kierowca i pilot mogli wypadek przeżyć. Ściął dwa drzewa i rozbił się dwa metry nad drogą na trzecim drzewie. Cudem wyszedł cało z tego wypadku (choć miał problemy z kręgosłupem) natomiast z auta nie zostało nic. Orski więc zakupił nowego Golfa. W 1988 roku Orski nic jednak nie osiągnął ale w 89 był czwarty. Zdarzył się jednak znowu poważny wypadek gdy na trasie raju Polski rozbił kompletnie Golfa. W 1993 roku planował Golfa III ale nic z tego nie wyszło. Rafineria Gdańska nie wyłożyła pieniędzy, podobnie w 1994 roku kiedy dostał tylko nowy silnik do starego auta.
Czy ktoś ma więcej informacji na teamt samochodów Orskiego?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
grzesiek
Administrator



Dołączył: 17 Paź 2006
Posty: 254
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Białystok
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pią 19:32, 23 Lut 2007    Temat postu:

Artykuł z "Motoru" (1988) o Golfie Orskiego:

Część 1:
[link widoczny dla zalogowanych]

Część 2:
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Stęskniony




Dołączył: 25 Gru 2006
Posty: 37
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 14:52, 24 Lut 2007    Temat postu: Dzięki

Pamiętałem że kiedyś taki artykuł był w Motorze ale nie pamiętałem treści. Widać pamięć mnie nieco zawiodła a sugerowałem się tym co jest w internecie co było błędem - ten pierwszy czerwony Golf GTI był przerobionym autem seryjnym o mocy 160 KM. Dopiero auto sprowadzone w 1988 roku było 16-zaworową A-grupą (też pojemność 1800) o mocy 195-215KM. Notabene w artykule tym jest drobny błąd fabrycznymi Golfami jeździli nie Weber i Ericsson (w domyśle Mikael Ericsson) tylko Weber i Eriksson (Kenneth Eriksson). Swoją drogą ten Golf był biały a w artykułach z rajdu elmotu 1992 była informacja o Orskim w stareńkim białym Golfie był też na zdjęciu z Wisły 1992. W sumie więc wychodzi na to że auto te zostało jednak odbudowane po podobno kompletnym rozbicu w Rajdzie Polski 1989.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
grzesiek
Administrator



Dołączył: 17 Paź 2006
Posty: 254
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Białystok
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Wto 1:20, 20 Mar 2007    Temat postu:

Warto może dodać, że VW Golfa GTI można znów oglądać na krajowych rajdowych trasach. Startuje nim w klasie historycznej (HR12) Krzysztof Orski - syn L. Orskiego.



Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kaczmarek




Dołączył: 23 Gru 2006
Posty: 123
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Pią 10:07, 23 Mar 2007    Temat postu: Samochody Lecha

Z tego co się oriętuję i mam w starych wynikach to Lechu jeździł też Zastawą 1100.Był nią wicemistrzem Polski w swojej klasie.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Historia sportu samochodowego Strona Główna -> Rajdy Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin