Forum Historia sportu samochodowego Strona Główna Historia sportu samochodowego
Forum strony www.scr.civ.pl - rajdy, wyścigi, wyścigi górskie, rallycross, rajdy terenowe, karting
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Opis historyczny rajdów samochodowych w Polsce

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Historia sportu samochodowego Strona Główna -> Rajdy
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
robin




Dołączył: 23 Kwi 2008
Posty: 1
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Szklarska Poręba

PostWysłany: Śro 11:47, 23 Kwi 2008    Temat postu: Opis historyczny rajdów samochodowych w Polsce

Witam wszystkich mam ogromna prośbę do Was ponieważ potrzebuję dość pilnie materiałów dotyczących historii rajdów samochodowych w Polsce i na ich tle osadzenia Rajdu Śnieżki. Jestem w trakcie pisania pracy dyplomowej i właśnie tego wstępu mi brakuje a nigdzie nie mogę tego znaleźć. Przeglądnąłem Wasze forum ale jest tu dużo informacji bardzo szczegółowych a ja potzrebuję może ze 2 strony A4 bardzo ogólnie od pierwszego rajdu i jak to się zmieniało na przestrzeni lat aż do dzisiaj nie chodzi mi o wypisywanie wszystkich rajdów jakie miały miejsce przez ten cały okres Smile Z góry dziękuję za pomoc.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
GrzegorzChyla




Dołączył: 22 Lis 2006
Posty: 323
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Pęgów / Wrocław
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Śro 21:53, 23 Kwi 2008    Temat postu:

to może ja spróbuję zacząć wątek.

zaczęło się w 1921 roku od Raidu Automobilklubu Polski, przy czym przedwojenne raidy polegały raczej na przejechaniu skądś dokądś, ewentualnie z próbami typu Kilometr Lancee (kilometr ze startu stojącego). Start w Warszawie, meta często też. Trasa doszła aż do ponad 4000 kilometrów w 1939.
Oczywiście przerwa na kryzys gospodarczy między rokiem 1931 a 1937.
Rajdy wtedy były zupełnie inne niż teraz - w każdym samochodzie jechał zazwyczaj obserwator organizatora, często dziennikarz (lub worek piasku odpowiedniej wagi)

Po wojnie jeszcze siłą rozpędu udało się przeprowadzić dwa rajdy i nastąpiła polityczna przerwa aż do połowy lat 50-tych.

Przełom nastąpił w roku 1959. Rajdy wtedy zaczynają przypominać współczesne, z odcinkami specjalnymi, gdzie o wyniku decyduje szybkość.
i to chyba właśnie gdzieś w okolicy roku 1959-60 pojawiają się inne rajdy, nie jest to tylko rajd Polski (znany dotychczas jako MRS - Międzynarodowy Rajd Samochodowy).
Jednak ciągle w porównaniu do rajdów dzisiejszych duży udział Jazdy Okrężnej - dojazdówki w otwartym ruchu (wtedy na szczęście dużo mniejszym niż teraz), bardzo długie, kilkanaście albo i kilkadziesiąt godzin jazdy non-stop z bardzo wyśrubowanymi przeciętnymi. Na odcinkach specjalnych się odpoczywało Wink

Rajd Polski wędruje do Krakowa (start i meta zazwyczaj w Krakowie lub Zakopanem), ale rozgrywa się najczęsciej w Kotlinie Kłodzkiej, Górach Sowich, czasami dojeżdża aż do Karkonoszy. Czasami dla odmiany jedzie w drugą stronę aż w Bieszczady.

Kolejny przełom to rok 1976. Rajd Polski po problemach organizacyjnych wędruje z Krakowa do Wrocławia. I w tym samym czasie mniej więcej Mistrzostwa Polski są rozgrywane nie w klasach ale przede wszystkim w generalce. Rajdy nie są już tak strasznie rozwleczone, o wynikach decydują właściwie wyłącznie oesy.

Początek lat 80-tych. Kryzys paliwowy i gospodarczy. Rajdy się znowu zmieniają. Są krótsze, bardziej zwarte, zaczynają się pętlić, oesy są jechane po kilka razy. Tu jako prekursora chyba należy podać Rajd Krakowski w 1981 roku.
Ale rajdy aż do drugiej połowy lat 80-tych rozgrywane wbrew linii jedynie słusznej Partii... Eliminacje RSMP Władza zgadzała się przeprowadzić jeżeli jechały nocą, po kryjomu.

Lata 90-te... dla mnie złote lata rajdów w Polsce. Bublewicz, Koper, Marlboro, Camel, potem Przybylski i Texas, Herink i team Renault aż po okres WRC: Kuzaja / Mocne kontra Kulig / Marlboro kontra Hołowczyc / Sobieski i do tego Kuchar Golfem.

Organizacyjnie - gdzieś tak od 1998? 1999 roku zaczynają się ograniczenia serwisowania. Już nie potrafię powiedzieć kiedy wymuszono serwisowanie w kilku miejscach (czyżby to był Elmot 1999?) ani kiedy wprowadzono obecny układ z jedną strefą serwisową.

To tyle na szybko i w większości z głowy. Mam nadzieję że za dużo nie pomieszałem ani nie poupraszczałem.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
adamt




Dołączył: 04 Lis 2006
Posty: 275
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Beskidy

PostWysłany: Czw 11:23, 12 Cze 2008    Temat postu:

Szkoda ,że dopiero teraz mam dostęp do skanera i mogę coś pomóc("Musztarda po obiedzie")w temacie.

Na początek zamieszczę artykuł(niestety pośmiertny)poświęcony postaci, dzięki której możemy przeczytać o początkach sportu samochodowego w naszym kraju.

[link widoczny dla zalogowanych]

A teraz parę jego artykułów.

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]



[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]


OK,to tyle na dzisiaj,bo czas zbierać się do pracy - c.d.n.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez adamt dnia Czw 11:25, 12 Cze 2008, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
adamt




Dołączył: 04 Lis 2006
Posty: 275
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Beskidy

PostWysłany: Pią 9:29, 13 Cze 2008    Temat postu:

c.d.

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez adamt dnia Pią 10:29, 13 Cze 2008, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
adamt




Dołączył: 04 Lis 2006
Posty: 275
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Beskidy

PostWysłany: Sob 13:33, 14 Cze 2008    Temat postu:

[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]



[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez adamt dnia Sob 13:33, 14 Cze 2008, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Historia sportu samochodowego Strona Główna -> Rajdy Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin