Forum Historia sportu samochodowego Strona Główna Historia sportu samochodowego
Forum strony www.scr.civ.pl - rajdy, wyścigi, wyścigi górskie, rallycross, rajdy terenowe, karting
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Formula ester - co kolwiek na jej temat ??
Idź do strony 1, 2  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Historia sportu samochodowego Strona Główna -> Renowacja i przygotowanie do sportu samochodów historycznych
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
debosz




Dołączył: 28 Kwi 2007
Posty: 11
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 6:42, 28 Kwi 2007    Temat postu: Formula ester - co kolwiek na jej temat ??

Witam
Skladam estera i szukam w necie cokolwiek na jego temat i nic nie moge znalezc moze macie jakies zdjecia dane ?? estera mam po Antonim Frączku...
Pozdrawiam


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
GrzegorzChyla




Dołączył: 22 Lis 2006
Posty: 323
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Pęgów / Wrocław
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Sob 18:55, 28 Kwi 2007    Temat postu: Re: Formula ester - co kolwiek na jej temat ??

debosz napisał:
Witam
Skladam estera i szukam w necie cokolwiek na jego temat i nic nie moge znalezc moze macie jakies zdjecia dane ?? estera mam po Antonim Frączku...
Pozdrawiam


ale mi zadałeś...
kojarzę oczywiście nazwisko, ale na mojej liście go nie ma...
zdaje się że to było już później...

jeżeli to Promot to zobacz na ramie powinien być wybity numer - zazwyczaj go znajdowałem na ramie, od góry, w okolicy mocowania przedniego zawieszenia.

Ewentualnie może znasz poprzednich właścicieli?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
debosz




Dołączył: 28 Kwi 2007
Posty: 11
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 20:17, 28 Kwi 2007    Temat postu:

nie musi byc akurat ten egzemplarz... dzis juz numeru Ci nie podam bo nie chce mi sie isc do garazu... tak wygladala zanim ja rozmatowalismy


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
GrzegorzChyla




Dołączył: 22 Lis 2006
Posty: 323
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Pęgów / Wrocław
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Sob 21:58, 28 Kwi 2007    Temat postu:

debosz napisał:
nie musi byc akurat ten egzemplarz... dzis juz numeru Ci nie podam bo nie chce mi sie isc do garazu... tak wygladala zanim ja rozmatowalismy

to jest Promot, seria z lat 1979 do 1983, czyli numery ram od 51/79 do 71/83.

W każdym razie miło że ktoś jednak dba o te auta!


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
debosz




Dołączył: 28 Kwi 2007
Posty: 11
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 9:14, 29 Kwi 2007    Temat postu:

rozmawialem z B Wozowiczem i to nie jest ten model o ktorym piszesz tylko pozniejsza wersja bo nogi sa przed przednia osia i zawieszenie jest inne a numer ramy to:021


" W 1981 roku powstała druga wersja formuły Ester, której w latach 1981 - 1983 wyprodukowano 5 sztuk. Od 1983 roku wyścigówki z OTZ PZM otrzymały zupełnie nowy kształt nadwozia, nawiązujący do sylwetek ówczesnych samochodów formuły 1, płat dociskowy z możliwością regulacji kata natarcia, siedzenie kierowcy przesunięto do przodu tak, że jego nogi znajdowały się przed przednią osią. Silnik z Łady 1300 S, który po przeróbkach osiągał moc ok. 75 kW, umieszczono prawie centralnie, co spowodowało znaczne poprawienie charakterystyk i kierowalności samochodu. W tej trzeciej wersji formuły Ester zastosowano bardzo nowoczesne zawieszenie kół z elementami resorującymi umieszczonymi wewnątrz nadwozia. Polscy kierowcy z powodzeniem startowali tymi samochodami w eliminacjach Pucharu Pokoju i Przyjaźni. W roku 1986 podczas wyścigu formuły Ester zorganizowanego z okazji inauguracji toru wyścigowego Hungaroring i wyścigu formuły 1 polskie samochody wzbudziły duże zainteresowanie i przychylne komentarze światowych specjalistów z dziedziny budowy samochodów wyścigowych. W roku 1987 zakończono niestety produkcję samochodów wyścigowych w OTZ PZM; po prostu odeszli jej głowni animatorzy. Zmarli Jerzy Jankowski a później Kazimierz Jakubowski, przestał pracować w OTZ PZM Zbigniew Kulczyński. Łącznie w latach 1971 - 1987 wyprodukowano 36 szt. samochodów wyścigowych formuł Polonia i Ester." macie tutaj link do stronki [link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
GrzegorzChyla




Dołączył: 22 Lis 2006
Posty: 323
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Pęgów / Wrocław
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 11:06, 30 Kwi 2007    Temat postu:

debosz napisał:
rozmawialem z B Wozowiczem i to nie jest ten model o ktorym piszesz tylko pozniejsza wersja bo nogi sa przed przednia osia i zawieszenie jest inne a numer ramy to:021

"Od 1983 roku wyścigówki z OTZ PZM otrzymały zupełnie nowy kształt nadwozia, nawiązujący do sylwetek ówczesnych samochodów formuły 1, [...] Łącznie w latach 1971 - 1987 wyprodukowano 36 szt. samochodów wyścigowych formuł Polonia i Ester." macie tutaj link do stronki [link widoczny dla zalogowanych]


numer ramy niestety został zmieniony... oryginalnie Promoty były numerowane NN/YY, i na mojej liście są samochody od 31/74 do 82/86, czyli 52 samochody - czyli wyraźnie więcej niż w cytowanej stronie...

Wg. mnie są trzy podstawowe typy Promotów:

- 'Kaczory' produkowane do 1977 roku,
- produkowane od 1979 do 83 roku, te o kształcie klina
- ostatnia seria to 'cygara', które zadebiutowały w latach 86 (5 aut) i 86 (6 aut)

Z tego co widzę to faktycznie środkową serię można jeszcze podzielić na dwa modele, różniące się z zewnątrz głównie pałąkiem (starsze mają bardzo wąski, rozszerzające się dopiero pod kokpitem (takie odwrócone Y) i bardziej zaokrąglone - odwrócone U. Przejrzałem moje zdjęcia z lat 1991-96 i nie znalazłem wystarczającej liczby zdjęć aut z lat 79-83 żeby skorygować moją klasyfikację. Będę szukał dalej w starszych zdjęciach i slajdach.

Czy masz może szansę dowiedzieć się od porzedniego właściciela kto przed nim jeździł tym autem? Czy pod tym biało-czerwonym malowaniem zachowało się jakieś inne? A może widać jakieś ślady starszych reklam? Albo jakieś starsze numery startowe?

Twoje auto ma bardzo charakterystyczne dospawane podwyższenie pałąka - pytanie czy to było już wcześniej czy też dospawał to Frączek?

Mógłbyś może wystawić zdjęcie auta ze zdjętymi plastikami?

Grzegorz Chyła


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
debosz




Dołączył: 28 Kwi 2007
Posty: 11
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 11:15, 30 Kwi 2007    Temat postu:

no jasne ze moge bo akurat jest rozkrecone. mysle ze auto bylo wczesniej zielone. Niestety Fraczek sie zabil motocyklem 2 lata temu a wczesniej mialem razem z nim to skladac niestety teraz musze sam a obiecalem sobie ze to zrobie. wiec nic sie nie dowiem

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
GrzegorzChyla




Dołączył: 22 Lis 2006
Posty: 323
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Pęgów / Wrocław
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 13:27, 30 Kwi 2007    Temat postu:

GrzegorzChyla napisał:

Wg. mnie są trzy podstawowe typy Promotów:

znalazłem kilka zdjęć:

ostatni Promot-Rak którym w 1983 roku jeździł Tomasz Jeromin
[link widoczny dla zalogowanych]

- 'Kaczory' produkowane do 1977 roku,
[link widoczny dla zalogowanych]

- produkowane od 1979 do 83 roku, te o kształcie klina
na zdjęciu: 66/82, Jerzy Krotoski.
[link widoczny dla zalogowanych]

- ostatnia seria to 'cygara', które zadebiutowały w latach 86 (5 aut) i 86 (6 aut)
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
debosz




Dołączył: 28 Kwi 2007
Posty: 11
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 15:32, 30 Kwi 2007    Temat postu:

hmm to ja juz sie pogubilem... ps na torze w poznaniu to nic sie nie zmienilo... pomijajac tamten rok

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
debosz




Dołączył: 28 Kwi 2007
Posty: 11
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 16:58, 01 Maj 2007    Temat postu:

dzis dzien spedzilem na przygotowywaniu ramy do malowania. Porobilem pare fotek. Ps grzesku probowalem sie do CIebie odezwac na GG ale cos sie nie oddzywasz.






Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
GrzegorzChyla




Dołączył: 22 Lis 2006
Posty: 323
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Pęgów / Wrocław
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Wto 22:12, 01 Maj 2007    Temat postu:

debosz napisał:
hmm to ja juz sie pogubilem...

a ja się odnalazłem Smile

otóż to w ogóle nie jest Promot... no może z promota ma dziób...

[link widoczny dla zalogowanych]

Na zdjęciu jest MT 77 - wiem, że są dwie bardzo subtelne różnice (kształt przedniego pałąka i brak jednego zastrzału tylnego od głównego pałąka) ale reszta się bardzo zgadza.
Były dwie wersje - różniące się z zewnątrz tym że jedna z nich miała lekko odsłoniętą górę głównego pałąka. Druga nazywała się MT 77-1.

Nie znalazłem listy z 1990 roku kiedy było zrobione to zdjęcie, ale w 1989 z numerem 82 jeździł Heiner Lindner.
Edit: Ray Purucker stwierdził że jest to MT-77-1 i jeździł nim Uwe Lorenz

Auto jest w ogóle ciekawe, wywodzi się ze stajni Ullego Melkusa - jeszcze w NRD! Ciekawe jak trafiło do Polski? Obawiam się że trudno będzie ustalić, kto jeździł Twoim samochodem...

Pewnie wypadało by powrócić do historycznego kształtu tego auta... czyli odbudować dziób i może warto pomyśleć o starym malowaniu? W Pucharze Pokoju i Przyjaźni Melkus jeździł z reklamami Orwo i było jeszcze drugie bardzo łądnie pomalowane auto z reklamą Narva.

Grzegorz Chyła


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez GrzegorzChyla dnia Wto 13:59, 08 Maj 2007, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
debosz




Dołączył: 28 Kwi 2007
Posty: 11
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 6:34, 02 Maj 2007    Temat postu:

moze byc i tak, kiedys Pan Godula mi powiedzial ze to nie jest ester...Juz znalazlem otoz caly problem sie wzial z "Melkus Formel EASTER- MT77" potocznie ester, pozniej wychodzi tak jak wychodzi, jak mawial Tosiek Fraczek to jest jakas wydumka dzib od estera tylny spojler od estera
[link widoczny dla zalogowanych]
zobacz sobie na to


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
GrzegorzChyla




Dołączył: 22 Lis 2006
Posty: 323
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Pęgów / Wrocław
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 22:15, 06 Maj 2007    Temat postu:

Znalazłem!!!!

[link widoczny dla zalogowanych]

1987 rok.
Wyścig Górski Góra Św. Anny
za kierownicą o ile pamiętam Marian Czapka.
Dziób dla odmiany nie od Promota tylko od Metalexa 1-03, reszta się chyba zgadza.

I drobna korekta do wcześniejszego postu, bo to chyba nie jest MT-77 tylko starszy SEG.

Grzegorz Chyła


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gość







PostWysłany: Pon 1:45, 07 Maj 2007    Temat postu:

Debosz, wspaniała furka! Będziesz gdzieś śmigał? Np w czeskim Berg Trophy?
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
debosz




Dołączył: 28 Kwi 2007
Posty: 11
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 19:13, 15 Maj 2007    Temat postu:

Dzis wkoncu skonczylem malowac rame podkladem teraz tylko zmatowic i na czerwono pomalowac. doprowadzenie ramy do pomalowanej podkladem zajelo mi +- 25 h. duzo srub bylo zapieczonych i ich odkrecanie skonczylo sie na zerwaniu wiec mase czasu stracilem na rozwiercaniu, dodatkowo doszlo czyszczenie i szpachlowanie ale efekt pomalowanej podkladem juz cieszy.





Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Historia sportu samochodowego Strona Główna -> Renowacja i przygotowanie do sportu samochodów historycznych Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin